Canadese banken verkopen hun producten



En ze doen dat vaak op opmerkelijk agressieve wijze.

Bij Canadese banken moet je erg oppassen dat je niet door verkoopdruk bepaalde producten en diensten opgedrongen krijgt die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt.


Wat is er nou eigenlijk gaande aan de balie van veel Canadese banken? Een regelmatig terugkerende klacht is dat veel klanten geconfronteerd worden met zogenaamde "upsell"  praktijken van het bankpersoneel, die daartoe ook aanzienlijk getraind worden.


Zo worden veel klanten geconfronteerd met de keuze tussen verschillende dagelijkse bankrekeningen met flink oplopende maandelijkse kosten. De bank ziet graag dat een klant een duurder pakket neemt. De meeste mensen hebben dat soort pakketten niet nodig - dus is het vaak helemaal niet in het belang van de klant om een duurder pakket te nemen. Velen voelen zich echter sterk aangezet om dat toch te doen. Er wordt een zekere verkoopdruk op gezet waarvan velen vinden dat deze niet past in de bankwereld.

Een standaardklacht van velen is dat men bij een kredietproduct (bijvoorbeeld een credit card of een autolening) er op wordt aangesproken vooral een kredietverzekering er bij te nemen. Dat zou zijn om in te springen als er zich calamiteiten voordoen. Er zitten echter zoveel mazen in dat soort verzekeringsproducten dat het zelden tot uitbetalen komt. De premie is echter aanzienlijk en komt elke maand terug.


Opmerkelijk vinden velen het ook dat ze telkens meer producten aangeboden krijgen van hun bank, zelfs als ze daar nooit om hebben gevraagd. Allerlei verzekeringen bijvoorbeeld. Of hier, doe er nog maar een credit card bij. Of ook erg gangbaar: we verdubbelen je limiet zodat je flink meer kunt gaan kopen.


Het zijn vooral minderheidsgroepen die de minst nuttige extra producten kopen bij de bank. Men durft het haast niet te zeggen, maar vooral mensen met een buitenlands accent of met een gekleurde huid, worden aangesproken om bijkomende producten af te nemen. Omdat velen niet bekend zijn met de verkoopdruk bij de banken, zijn het dan inderdaad ook vooral mensen uit deze groepen die er op ingaan. Dat kost de  klant extra geld en het is niet altijd gemakkelijk om zo'n beslissing weer terug te draaien.


Ook het bankpersoneel laat weten onder druk te staan - maar dan vooral vanuit het management. Er moet verkocht worden. Het is ook wel logisch dat de bank meer verdient als er meer verkocht wordt. Maar de manier waarop moet nu eens flink onder de loep gehouden worden.


De banken zelf zien dit anders. Men houdt vol dat de klant altijd voorop staat. "The customer always comes first".  En dat is natuurlijk wel een zeer lovenswaardig standpunt als het inderdaad ook waar is.

16 september 2025
Wat is beter: fietspad aanleggen of opbreken? Geloof het of niet: velen kiezen voor opbreken.
13 september 2025
Valt echt op: Canadezen doen vaak zo beleefd Maar de vraag is: zijn ze echt zo voorkomend?
9 september 2025
Er zijn wetboeken en er zijn ongeschreven regels; Hier heb je een belangrijke ongeschreven regel.
6 september 2025
Niet in mijn achtertuin Ofwel: Not In My Back Yard - NIMBY.
5 september 2025
Het woordje "war", in de mond bestorven;  Dat hebben ze van van die Amerikanen: war, war war.
4 september 2025
Het bestuur van Canada is behoorlijk ingewikkeld; De provincies en de federale overheid blijven kissebissen.
3 september 2025
Zelfs de eenvoudigste dingen kunnen heel anders zijn; Kijk maar eens mee - het voorbeeld van "de was doen"
2 september 2025
Canadese politici zijn behoorlijk onbemind; Ze doen haast niks en ze cashen echt enorm. Hoe zit dat?
1 september 2025
Hóe moet je een fooi eigenlijk betalen? Is belangrijk in Canada om dit wel te weten ...
30 augustus 2025
Oh oh wat is Canada toch een ouderwets land ... Maar het land loopt met één ding toch wel flink voor op Europa.
Meer posts