De vogelvrije voetganger


Heel voorzichtig rijden de meesten om je heen. Ja, de meesten wel.

Canada is, zoals welbekend het land van de automobiel. Je kunt natuurlijk ook gaan lopen - maar hoe sta je er eigenlijk voor hier, als je als voetganger ergens naartoe moet?


Niet zo bijster goed, blijkt uit een eenvoudige overlevingsstatistiek. In bijvoorbeeld Nederland komen ongeveer 60 voetgangers per jaar om in het verkeer (dat zijn er natuurlijk nog altijd 60 te veel). Maar in de Canadese provincie Ontario (met een bevolking van zeg 13 Miljoen tegen 17,5 Miljoen in Nederland) komen er zo ongeveer 150 voetgangers om in het verkeer. Met minder mensen en aanzienlijk meer slachtoffers, kun je wel met zekerheid zeggen dat er iets goed fout zit. Als je er dan nog bijrekent dat het onwenselijk en ongebruikelijk is in Canada om je als voetganger op straat te begeven, dan staat de statistiek nog veel schever. Het is, althans in deze vergelijking, ronduit onveilig om je als voetganger te vertonen hier.


Maar hoe komt 't nu eigenlijk dat de Canadese voetganger eigenlijk vogelvrij is? Waarschijnlijk ligt het meest eenvoudige antwoord op deze vraag in het feit dat de openbare ruimte vooral is gericht op auto's, auto's en nog eens auto's. Logisch natuurlijk als de afstanden zo groot zijn. De mensen moeten wel rijden - anders kom je nergens. Vergeet daarbij ook niet dat er hier vrijwel geen openbaar vervoer is. En dat op de fiets springen al het zo'n hachelijke zaak is.


Op straat zie je dan ook brede rijstroken waarvan er vaak heel veel zijn - maar een piepklein stoepje waar toch haast niemand gebruik van maakt. Op veel wegen zijn er zelfs helemaal geen trottoirs want die kosten toch alleen maar geld. De onfortuinlijke voetganger moet zich maar zien te redden. Of verstandiger: gewoon met de auto gaan, net als haast iedereen.


In bijna geheel Canada is rechts-bij-rood voor automobilisten nog altijd toegestaan. Hierdoor gebeuren heel wat ongelukken want automobilisten kijken goed uit naar andere auto's maar zien soms de voetgangers over het hoofd. Er zijn heel wat andere voorbeelden waaraan je kunt zien dat de wegeninfrastructuur geheel is gericht op de doorstroming van de auto's, waarbij de zeldzame voetganger eigenlijk nagenoeg wordt vergeten. Bij zijstraten en uitritten zie je dat heel duidelijk. De voetganger moet de verkeersstroom doorkruisen terwijl men er maar van uit moet gaan dat de voetganger hopelijk voorrang krijgt.


Helemaal bont wordt het als je een drukke straat moet oversteken. Als er verkeerslichten zijn, dan staan die afgeregeld op de doorstroming van de auto's - en de voetganger moet eindeloos wachten, vaak ook vergeefs. Waar er geen verkeerslichten zijn, moet je maar zien dat je veilig, zonder bijvoorbeeld ook maar een vluchtheuvel, de verkeersstroom de baas kunt worden.


Wat opvalt is dat veel Canadese automobilisten overdreven omzichtig te werk gaan als er ergens een voetganger de straat over wil. Bijna iedereen stopt meteen en geeft uitgebreid voorrang aan de voetganger. En juist dat is ook weer extra gevaarlijk doordat het om BIJNA iedereen gaat. Een enkeling ziet het niet of wil het niet zien en een ongeval is zo gepiept. En zo is het voetgangersleed in Canada groot. Op straat lopen is onplezierig en gewoon gevaarlijk.


In Canada is het echt beter mee te doen met de autogekte. Je rijdt naar je bestemming of je blijft thuis. Wie als voetganger op pad gaat, nou die is gewoon een erg rare vogel.


16 juni 2025
Het is niet oké, niet nu en ook niet in Canada; Grensoverschrijdend mannengedrag moet aangepakt worden.
15 juni 2025
Begint de boycot op zijn einde te lopen? De eerste verlichtingen zijn al te bespeuren.
14 juni 2025
Duur studeren aan de universiteiten van Québec; Als je niet toevallig uit Québec komt.
13 juni 2025
Granville Island, een bezoekje waard; Maar het verval is al wel ingezet - wat nu?
12 juni 2025
Diefstal van een vrachtwagen vol dure drank;  De Canadese politie rolde de boeven meteen op.
11 juni 2025
Het toerisme begint nu ook last te krijgen;  Minder bezoekers uit de VS in Canada.
10 juni 2025
Zomaar een helemaal nieuwe school geopend; Dat hoor je toch niet vaak in Canada, tegenwoordig.
9 juni 2025
Wat een beroep: douane-expediteur; Die hebben het nu ontzettend druk; meer mensen nodig.
8 juni 2025
De nieuwe vluchtelingenwet in Canada; Voor niemand zal de situatie er beter op worden.
7 juni 2025
Als je een ziekenhuis wilt bouwen ... Dan moet je toch proberen het goed te doen?
Meer posts