Overdreven service aan de "Service Desk";



Sommigen maken daar dan graag misbruik van.

In bijna alle Canadese winkels kun je je geld terugkrijgen als de aankoop tegenvalt. Veel winkels hebben daarvoor zelfs een speciale balie, noem het de "Service Desk".


Om je geld terug te krijgen moet je uiteraard het product, redelijk ongeschonden en in de oorspronkelijke verpakking, terugbrengen naar de winkel. Ook moet je eigenlijk de kassabon bij je hebben. Vrijwel alle winkels betalen dan heel soepel je aankoop terug, precies op de manier waarop je die eerder hebt betaald.


Betaalde je met PIN, dan wordt het daar teruggestort. Betaalde je zoals zoveel Canadezen met een Credit Card, dan gaat het daarop terug. Dit dus om fraude te voorkomen. Het is bijvoorbeeld ook een voorwaarde van de Credit Card-maatschappij, de winkelier moet dat dan ook zo doen (om misbruik te voorkomen).


Sommigen betalen contant en ook dan krijg je volgens dezelfde principes, je aankoop weer netjes in contanten terugbetaald. Het is een systeem gebaseerd op winkelierscoulance die de wettelijke garantieverplichting ver te boven gaat. Vrijwel alle winkeliers doen er aan mee om het voor consumenten juist gemakkelijker te maken een aankoop te doen. Immers, je kunt je later nog bedenken, wat trouwens haast niemand doet. Maar het kan wel; het is een stukje extra aankoopzekerheid voor de consument.


Toch zit er ook in dit systeem een fraudelek. Wie producten heeft vergaard, bijvoorbeeld uit winkeldiefstal of uit grootschaligere roof, die wil die weer kwijt. Je kunt ze niet naar de winkel terugbrengen zonder kassabon. Er is een levendige bedrijvigheid ontstaan in de handel in valse kassabonnen. Die kun je immers, als je de juiste printer hebt, zelf zo afdraaien. Dan gaat de boef of een heler met de buit naar de winkel en krijgt zo contanten terug.


Het begon op te vallen bij een bepaalde winkel in Durham (Ontario) dat er een groot aantal dure, keurig nieuwe artikelen terugkwamen die allemaal contant betaald zouden zijn geweest. Het liep in vrij korte tijd op tot zo'n $40,000. Toen ook uit camerabeelden bleek dat het telkens dezelfde persoon was, ging de alarmbel af. En wat bleek nota bene ... de kassabonnen waren ook allemaal vervalst.


Deze persoon is opgepakt voor heling, fraude en valsheid in geschrifte. Het plannetje was gewoon niet zo slim ten uitvoer gebracht. Maar als je nou ten minste bij heel veel verschillende "Service Desks" was langsgaan. Dan was het misschien minder opgevallen?


28 september 2025
Verse groente, vers fruit en vers brood in Canada; Wat blijkt: die zijn vaak helemaal niet eens vers ...
27 september 2025
Een hele lijst van verboden onderwerpen;  In Canada is die lijst eigenlijk best lang.
25 september 2025
Beloopbaarheid, wat moet een Canadees daarmee? Vertaald: walkability - leg met maar eens snel uit.
16 september 2025
Wat is beter: fietspad aanleggen of opbreken? Geloof het of niet: velen kiezen voor opbreken.
13 september 2025
Valt echt op: Canadezen doen vaak zo beleefd Maar de vraag is: zijn ze echt zo voorkomend?
9 september 2025
Er zijn wetboeken en er zijn ongeschreven regels; Hier heb je een belangrijke ongeschreven regel.
6 september 2025
Niet in mijn achtertuin Ofwel: Not In My Back Yard - NIMBY.
5 september 2025
Het woordje "war", in de mond bestorven;  Dat hebben ze van van die Amerikanen: war, war war.
4 september 2025
Het bestuur van Canada is behoorlijk ingewikkeld; De provincies en de federale overheid blijven kissebissen.
3 september 2025
Zelfs de eenvoudigste dingen kunnen heel anders zijn; Kijk maar eens mee - het voorbeeld van "de was doen"
Meer posts