Gewoon de dingen met je credit card betalen



Meestal gaat dat wel goed - maar soms loopt het verkeerd.

Tegenwoordig is het nogal gemakkelijk om voor allerlei aankopen te betalen met de Credit Card. In Canada verlopen de meeste on-line transacties op die manier.



In veruit de meeste gevallen gaat dat goed en krijg je wat je besteld hebt, op tijd geleverd. Een enkele keer gaat het mis. Dit zijn gevallen dat de koper niet geleverd krijgt, niet op tijd of foutief. In die gevallen kan je je tot de uitgever van de Credit Card wenden en een zogeheten "Chargeback" verlangen. Ook dat gaat in de meeste gevallen vlekkeloos - zodat de koper dan weldegelijk de bescherming ontvangt die men zou kunnen verwachten.


Toch zijn er vele gevallen denkbaar dat het "Chargeback"  systeem niet naar behoren werkt. Een prima voorbeeld is de terugbetaling van de tickets voor de failliete luchtvaartmaatschappij "Lynx". Langs de ene kant staat het honderd procent vast dat diegenen die wel betaald hebben voor hun ticket maar de reis niet meer konden maken omdat "Lynx" niet meer kan vliegen, recht hebben op terugbetaling. Het is een schoolvoorbeeld ter bevestiging van het "Chargeback"  systeem.


Maar langs de andere kant hebben zich wat problemen voorgedaan. Zo heeft "Lynx" aanvankelijk aangegeven dat de maatschappij zelf voor de terugbetaling zal zorgdragen. Daarmee vervalt het recht op een "Chargeback";  de maatschappij gaat immers vrijwillig de geinde reisgelden terugbetalen. Daartoe had "Lynx" een bedrijf in Texas gevonden die er voor zou zorgen. Maar dat is niet gebeurd. De terugbetalingen zijn nog steeds niet geregeld. Intussen kunnen de klanten ook niet bij hun bank een "Chargeback"  vragen want de terugbetaling is al aangekondigd.


Men wil voorkomen dat de klant zo tweemaal wordt terugbetaald, wat anders inderdaad zou kunnen gebeuren. Doordat die terugbetalingen zo lang op zich laten wachten, lopen klanten bij hun eigen bank ook vast op de vervaldatum van het recht op een "Chargeback". Die ligt op ongeveer 60 dagen na aanschaf van het ticket. Er zijn andere redenen waarom een "Chargeback" geweigerd kan worden. Als het bijvoorbeeld om een kwaliteitskwestie gaat of als er een ander misverstand met de leverancier zou kunnen zijn.


Een bank zegt soms: probeert u het liever direct te regelen met de leverancier. Voor je het weet, word je van het kastje naar de muur gestuurd. En soms ben je echt je geld kwijt.

18 juni 2025
Canadese jeugdwerkloosheid veert weer op; Wat zouden daarvoor de redenen kunnen zijn?
17 juni 2025
De Canadese aluminium- en staalindustrie; Krachtig, maar nu toch met flinke problemen.
16 juni 2025
Het is niet oké, niet nu en ook niet in Canada; Grensoverschrijdend mannengedrag moet aangepakt worden.
15 juni 2025
Begint de boycot op zijn einde te lopen? De eerste verlichtingen zijn al te bespeuren.
14 juni 2025
Duur studeren aan de universiteiten van Québec; Als je niet toevallig uit Québec komt.
13 juni 2025
Granville Island, een bezoekje waard; Maar het verval is al wel ingezet - wat nu?
12 juni 2025
Diefstal van een vrachtwagen vol dure drank;  De Canadese politie rolde de boeven meteen op.
11 juni 2025
Het toerisme begint nu ook last te krijgen;  Minder bezoekers uit de VS in Canada.
10 juni 2025
Zomaar een helemaal nieuwe school geopend; Dat hoor je toch niet vaak in Canada, tegenwoordig.
9 juni 2025
Wat een beroep: douane-expediteur; Die hebben het nu ontzettend druk; meer mensen nodig.
Meer posts