Slecht wegenonderhoud in Canada


Langzaam maar zeker loopt de kwaliteit verder en verder terug.

Canada spendeert ontzettend veel geld aan wegen en toch is de staat van de wegen in grote delen van het land erg slecht. Het zou nog wel eens slechter kunnen worden.


Behalve in en rond de steden, zijn de wegen in Canada best leeg. Er is weinig verkeer - maar toch moet het onderhoud doorgaan. Canada spendeert, ook weer in grote delen van het land, wel een gigantisch bedrag aan het verschuiven van ijs en sneeuw. Maar het doorlopende onderhoud, dat schiet er hier en daar heel erg bij in. Met al die lege wegen en de enorme kosten aan sneeuwschuiven, is het ook geen wonder dat het budgettair allemaal moeilijk is rond te breien, temeer daar de belastingen op auto's en brandstoffen vrij gering zijn. Er moet ontzettend veel geld bij.


Zojuist heeft de stad Toronto laten weten dat ze nog dit jaar $41 Miljoen aan herasfalteringskosten wil uitsparen. De stad heeft het financieel moeilijk - daar kunnen we weer "Corona" de schuld van geven. Men heeft de gemeentelijke belastingen al opgeschroefd maar nu moet er op de uitgaven ook beknot worden. Het betreft zo'n 20% van het asfalteringsbudget. Een flink aantal wegen die toe waren aan een grote beurt, die moeten nog maar weer een jaartje of zo wachten.


Experts zeggen dat dit eigenlijk helemaal geen oplossing is. Het is namelijk vrij voordelig om de toplaag van een rijweg te vervangen. Als je te lang wacht, dan moet je ook de diepere wegenbouwlagen gaan vervangen en dan wordt de klus ineens drie keer zo duur. Door de kosten naar de toekomst te schuiven, houdt men zichzelf zo voor het lapje, het gaat uiteindelijk nog weer meer kosten. Veel meer zelfs, zeggen diezelfde experts.


De stad Toronto is niet de enige die met dit soort financiële problemen te kampen heeft. Het is overal. De veerkracht om de belastingen te verhogen is er een beetje uit en er zijn andere, nijpendere, zaken die ook veel aandacht eisen. Het daklozenprobleem bijvoorbeeld en volkshuisvesting in het algemeen. Men weet ook al dat er meer geld aan energie uitgegeven zal moeten worden. Wat doet men dan maar? Het wegenonderhoud wat uitstellen.


Op provinciaal niveau kent men dit probleem trouwens ook. De wegen die onder het toezicht van een provincie vallen, dat zijn er ook erg veel. Dat er daar wat gedaan moet worden, is net zo logisch. En ook hier loopt men tegen de bekende budgetproblemen aan. Van alle kanten zijn er financiële vereisten, op provinciaal niveau dan vooral de klemmende gezondheidszorg. Dus ook hier stelt men het noodzakelijk wegenonderhoud maar weer een tijdje uit.



Dat de wegen in Canada niet best zijn, dat komt deels door het vrij brute klimaat. Maar om er niets of veel te weinig aan te doen, dat is een politieke beslissing. Komt dit ooit nog goed?


19 juni 2025
De wachttijden bij de "emergency", de nooddienst; Veel patiënten stappen gewoon op na lang wachten.
18 juni 2025
Canadese jeugdwerkloosheid veert weer op; Wat zouden daarvoor de redenen kunnen zijn?
17 juni 2025
De Canadese aluminium- en staalindustrie; Krachtig, maar nu toch met flinke problemen.
16 juni 2025
Het is niet oké, niet nu en ook niet in Canada; Grensoverschrijdend mannengedrag moet aangepakt worden.
15 juni 2025
Begint de boycot op zijn einde te lopen? De eerste verlichtingen zijn al te bespeuren.
14 juni 2025
Duur studeren aan de universiteiten van Québec; Als je niet toevallig uit Québec komt.
13 juni 2025
Granville Island, een bezoekje waard; Maar het verval is al wel ingezet - wat nu?
12 juni 2025
Diefstal van een vrachtwagen vol dure drank;  De Canadese politie rolde de boeven meteen op.
11 juni 2025
Het toerisme begint nu ook last te krijgen;  Minder bezoekers uit de VS in Canada.
10 juni 2025
Zomaar een helemaal nieuwe school geopend; Dat hoor je toch niet vaak in Canada, tegenwoordig.
Meer posts