Per veerboot naar Newfoundland, dat kan;


Het is nogal een reis, velen pakken liever het vliegtuig.

Newfoundland is een eiland en als zodanig kun je er alleen maar komen per vliegtuig of ook, als je flink de tijd hebt, per veerpont. Maar da's een aanzienlijke reis.


De kortste overtocht per boot duurt een uur of 5 of 6 (het hangt van de weersomstandigheden af) maar dan kom je aan in een vrijwel onbewoond deel van Newfoundland. Je moet dan nog een dag rijden om het hele eiland over te steken. Er bestaat ook een lange overtocht per boot van een uur of 16 en dan kom je wel redelijk aan op de plek van bestemming.


De bootreis is soms aangenaam maar vaak ook echt bar, vooral als de zee ruw is en dat komt hier vrij vaak voor. Als het te hard waait, vervalt een overtocht gewoon - en dat komt ook regelmatig voor. De ferry is goed geschikt voor vrachtwagens maar geeft verder bepaald geen vakantiegevoel want de sfeer aan boord is vrij minimaal.


De schepen die men hier gebruikt zijn oud, in feite meestal afdankertjes van de Stenalijn die er ooit mee voer tussen Engeland en het Europese vasteland. Pas recentelijk heeft men een nieuw schip besteld en dat is in februari al geleverd maar kon nog niet in dienst gaan vanwege allerhande problemen. Dit betekent dat de lange route (die van 16 uur) in feite is stilgevallen. Men denkt dat de problemen misschien nog deze week opgelost zullen kunnen worden. Althans, zo staat het opgewekt in de plaatselijke kranten.


Dat wordt ook wel de hoogste tijd want het toeristenseizoen is inmiddels half verlopen. Uit heel Newfoundland komt luid gekerm dat de verliezen voor uitbaters enorm zijn. Veel bezoekers hebben hun reis maar helemaal afgezegd. Was daar geen oplossing voor? Had men, bijvoorbeeld, het oude schip niet nog wat langer kunnen gebruiken? Maar helaas, nee, dat kon niet. De "lease" was afgelopen en het schip is weg. Men had het, kennelijk, allemaal niet zo grondig gepland.


Dat nieuwe schip dan, hoe zit het daarmee? Ook die veerpont heeft men niet in eigendom. In feite wordt er dit keer van een korte-termijn huurconstructie gebruik gemaakt. Dat kost wel wat meer maar als het allemaal echt niet wil lukken, dan kan men er misschien met wat minder kleerscheuren weer vanaf.


Het gestuntel is misschien aandoenlijk. Hoe dan ook, de overtocht per veerpont heeft echt iets van ouderwets pionieren. Zeker niet aan te raden als je haast hebt maar wellicht wel eens aardig als je ervoor openstaat om rare dingen mee te maken.

28 september 2025
Verse groente, vers fruit en vers brood in Canada; Wat blijkt: die zijn vaak helemaal niet eens vers ...
27 september 2025
Een hele lijst van verboden onderwerpen;  In Canada is die lijst eigenlijk best lang.
25 september 2025
Beloopbaarheid, wat moet een Canadees daarmee? Vertaald: walkability - leg met maar eens snel uit.
16 september 2025
Wat is beter: fietspad aanleggen of opbreken? Geloof het of niet: velen kiezen voor opbreken.
13 september 2025
Valt echt op: Canadezen doen vaak zo beleefd Maar de vraag is: zijn ze echt zo voorkomend?
9 september 2025
Er zijn wetboeken en er zijn ongeschreven regels; Hier heb je een belangrijke ongeschreven regel.
6 september 2025
Niet in mijn achtertuin Ofwel: Not In My Back Yard - NIMBY.
5 september 2025
Het woordje "war", in de mond bestorven;  Dat hebben ze van van die Amerikanen: war, war war.
4 september 2025
Het bestuur van Canada is behoorlijk ingewikkeld; De provincies en de federale overheid blijven kissebissen.
3 september 2025
Zelfs de eenvoudigste dingen kunnen heel anders zijn; Kijk maar eens mee - het voorbeeld van "de was doen"
Meer posts