Helaas, de zaak moet maar weer dicht



We hebben het niet gered maar wel heel erg hard geprobeerd.

Als je een nieuwe zaak opent, dan doe je dat in de verwachting dat het allemaal goed zal komen. Met hard werken en een slimme aanpak, moet het toch gewoon gaan lukken?


Niet altijd is dat het geval waarvoor dan interne en externe redenen kunnen zijn. Af en toe, en eigenlijk vaker dan we willen toegeven, houdt een zaak er na vrij korte tijd weer mee op omdat de resultaten tegenvallen. We kijken vandaag naar een paar voorbeelden uit de streek van Hamilton (Ontario). Twee horecazaken doen daar, kort na elkaar, de deuren toe. Het gaat niet meer.


Wij hebben een taartenbakkerij. De winkel werd zo'n anderhalf jaar geleden geopend en trok flink de aandacht want het was een nieuwtje voor de streek. Velen kwamen eens uitproberen wat er hier verkocht werd en de eerste financiële indrukken waren behoorlijk positief. En dat net op het einde van de Coronacrisis - een hele prestatie.


Maar toen begon de klandizie te minderen, wellicht omdat het nieuwtje eraf was. Terwijl dat aan de gang was, begonnen de prijzen van de ingrediënten sterk op te lopen. Ook werd het verpakkingsmateriaal, immers vrij belangrijk als je een taart netjes wilt vervoeren, fors duurder. Aanvankelijk wilden we winkeleigenaar de prijzen zelf niet verhogen omdat de omzet toch al wat terugliep. Maar toen dat gewoon wel moest, begonnen de klanten nog minder te kopen. De spiraal was niet meer tegen te houden en de winkel gaat volgende maand dicht.


Ook andere soorten winkeltjes en restaurantjes hier hebben het moeilijk. Afgezien van prijsverhogingen, klaagt men hier ook over een minder betrouwbaar toeleveringscircuit. Als je er niet op kunt rekenen dat verse artikelen op tijd arriveren, dan wordt het ingewikkeld om het menu op poten te houden. Het constante schipperen met de beschikbaarheid kost veel tijd en het is irritant voor de klanten die niet kunnen krijgen wat ze eigenlijk willen.


Niet bij alle zaken waar het slecht gaat, moet de deur dicht. Als men financiële reserves heeft om de moeilijke periode uit te zingen, dan ziet alles er weer anders uit. Veel klanten zijn wél trouw en de fooien blijven wel binnenkomen, zo belangrijk in deze branche. Desalniettemin geeft de overheid aan dat we er op moeten rekenen dat de toelevering van vele producten ook dit jaar niet op rolletjes zal lopen.



Maar als de zaak toch dicht moet, dan is dat een hard gelag. Je hebt er veel in geïnvesteerd en dat gaat op voor geld en tijd, maar ook voor ambitie en toewijding. Hoe nu verder?


22 juni 2025
Een Canadese asbestmijn herleeft; Maar men omschrijft het heel anders.
21 juni 2025
Canadezen veren op: ah minder belasting betalen;  Is het een publiciteitsstunt of stelt het echt wat voor?
20 juni 2025
Voor Canada iets vrij nieuws: zonnepanelen; Zou het nu eindelijk iets groter aangepakt gaan worden?
19 juni 2025
De wachttijden bij de "emergency", de nooddienst; Veel patiënten stappen gewoon op na lang wachten.
18 juni 2025
Canadese jeugdwerkloosheid veert weer op; Wat zouden daarvoor de redenen kunnen zijn?
17 juni 2025
De Canadese aluminium- en staalindustrie; Krachtig, maar nu toch met flinke problemen.
16 juni 2025
Het is niet oké, niet nu en ook niet in Canada; Grensoverschrijdend mannengedrag moet aangepakt worden.
15 juni 2025
Begint de boycot op zijn einde te lopen? De eerste verlichtingen zijn al te bespeuren.
14 juni 2025
Duur studeren aan de universiteiten van Québec; Als je niet toevallig uit Québec komt.
13 juni 2025
Granville Island, een bezoekje waard; Maar het verval is al wel ingezet - wat nu?
Meer posts