Met de luchthaven van Ottawa gaat het niet best


De hoofdstad van Canada krijgt geen internationale vluchten.

De hoofdstad van Canada heeft een flinke eigen luchthaven, het "Ottawa Macdonald-Cartier International Airport". Een gigantisch complex gelegen net bezuiden de stad.


Het gaat niet zo bijzonder goed met deze luchthaven. In bijna alle opzichten wordt de luchthaven voorbijgestreefd door Toronto en Montreal, maar ook door bijvoorbeeld Vancouver en Calgary. Veel kleinere provinciale luchthavens in het land doen het eigenlijk ook beter dan deze prestigieus aangelegde draaischijf, zo midden in het land.


Wat scheelt er zoal aan? Om te beginnen worden haast alle internationale vluchten naar Canada afgevangen door Toronto en Montreal en in mindere mate ook wel Vancouver voor wat betreft het verkeer naar het Verre Oosten. Als buitenlandse diplomaten naar Ottawa komen, dan moet men vaak eerst naar een van die andere drie luchthavens, alvorens verder te kunnen naar de hoofdstad van het land.


Het vliegverkeer op Ottawa Airport richt zich momenteel vooral op de nationale markt met ook enkele vluchten naar bestemmingen in de Verenigde Staten en naar wat losse, toeristische winterbestemmingen in Latijns-Amerika. Opvallend is dat van de grote, internationale maatschappijen slechts Air France naar Ottawa komt. Je treft er geen KLM meer aan of Lufthansa of Alitalia, SAS - noem maar op. Zelfs Air Canada vliegt niet naar overzeese bestemmingen van deze luchthaven.


Ook voor wat betreft het nationale verkeer loopt het niet echt lekker op Ottawa Airport. Er zijn nu minder reizigers dan tien jaar geleden. Is er dan veel vrachtverkeer? Nee, ook wat dat betreft richten de maatschappijen zich liever op de andere grote luchthavens in het land.


Hoe het verder moet is onduidelijk. Het is nog maar enkele jaren geleden dat de directe verbindingen naar Frankfurt en London werden opgegeven - en om deze ooit weer terug te krijgen is een hele opgaaf. De concurrentie uit vooral Toronto en Montreal is enorm.



Het blijft toch wel opmerkelijk dat de luchthaven van deze miljoenenstad die toch echt ook de hoofdstad is van het gehele land, er zo matig gebruikt bij blijft liggen.


29 juni 2025
De drukste wegen in het midden van Canada; De voetgangers keren er weer een beetje terug.
28 juni 2025
Canada's barden zijn vooral actief tijdens de zomer; Velen reizen van stad naar stad om hun kunsten te vertonen.
27 juni 2025
Bij deze busdienst staken ze al 140 dagen; Inmiddels zou de hele busdienst opgeheven kunnen worden.
26 juni 2025
Ook Canada gaat 5% aan defensie uitgeven; Maar waarvan dat betaald zal worden is nogal onduidelijk.
25 juni 2025
Hoe warm het in een klaslokaal kan wezen;  Vaak zonder airco; het kan ondraaglijk heet zijn.
24 juni 2025
De opvallende groei van de provincie Ontario; Trekt nog altijd mensen aan uit alle uithoeken van de wereld.
23 juni 2025
De nieuwste ontwikkelingen met e-auto's; Ook in Canada is het ingewikkelder dan je zou denken.
22 juni 2025
Een Canadese asbestmijn herleeft; Maar men omschrijft het heel anders.
21 juni 2025
Canadezen veren op: ah minder belasting betalen;  Is het een publiciteitsstunt of stelt het echt wat voor?
20 juni 2025
Voor Canada iets vrij nieuws: zonnepanelen; Zou het nu eindelijk iets groter aangepakt gaan worden?
Meer posts