Granville Island, een bezoekje waard;


Maar het verval is al wel ingezet - wat nu?

Iedereen in British Columbia heeft wel van Granville Island gehoord – en velen hebben het eiland ook al bezocht. Het heeft zich ontwikkeld tot één van de toeristische attracties van Vancouver.



Het is alweer 50 jaar geleden dat men zich begon te bekommeren over dit stukje federaal land dat vervallen was tot een armoedig haventerrein. Omdat het eiland eigenlijk een prachtige ligging heeft, nota bene pal bij de snelgroeiende stad, was het logisch om een herbestemming in overweging te nemen. En dat is grandioos gelukt. Granville Island is behoorlijk populair.


Toch is het inmiddels weer de hoogste tijd hier iets te gaan ondernemen want het verval slaat opnieuw toe. Dat is niet onlogisch want de tijd heeft niet stilgestaan. Door de onduidelijke eigendomssituatie is er weinig onderhoud gepleegd en er zijn nu zelfs heel wat dichtgetimmerde gebouwen, waar eerst artiesten en handwerkers hun kunsten lieten zien.


Het ergst aan toe is het dak van het openbare marktgebouw, de “Public Market”. Als er daar niet snel wordt ingegrepen, kan dan gebouw, als zijnde het centrale dorpsplein van het eiland, wel dicht. Het zou de aantrekkingskracht van Granville Island de nek om draaien.


Het komt door de rare eigendomsstructuren op het eiland dat de kwestie zo uit de hand aan het lopen is. Het eiland was en is federaal land, zoals bijna alle havenfaciliteiten. Het dagelijks bestuur is in handen van de CMHC (Canadian Mortgage and Housing Corporation), ook een federale instelling. Het eiland is echter gelegen binnen de grenzen van de stad Vancouver. Wie er nu eigenlijk de nodige beslissingen kan nemen is dan ook een soort stoelendans geworden.


Eén voorstel is om moderne huisvesting naar het eiland te brengen. Het woningtekort in de stad Vancouver is enorm – dus dat zou een logische keuze zijn, ook om de leefbaarheid van dit stukje stad op te krikken.


Daartoe zou dan bijvoorbeeld een parkeerterrein opgeofferd moeten worden en daar heb je de poppen al aan het dansen. Nog voor het plan uitgewerkt is, ontstaat er een volksoploop. Parkeervakken wegnemen van de mensen, dat kan absoluut niet. Er zouden juist méér parkeerplaatsen moeten komen want dat zou de attractiviteit verhogen, zo menen er velen.


Eigenlijk is dat een beetje zielig gedacht. Het eiland kan langs alle kanten met veerponten, watertaxi’s en uitstekend stedelijk openbaar vervoer worden bereikt – en het is zelfs aangesloten op het stedelijke fietspadenplan. Maar nee, om te tornen aan het autocentrische karakter van dit stadsdeel, dat wil er bij de mensen nog lang niet in.


Zo vervalt een voorstel al snel in politiek-conservatief gekrakeel en in de kortst mogelijke tijd wordt er een meerderheidsbesluit aangenomen om voorlopig maar liever helemaal niets te doen. Met andere woorden, het verval moet gewoon voortkabbelen.


Met de vage eigendoms- en gezagsverhoudingen wil niemand geld in Granville Island steken. Het allerlaatste voorstel is om misschien op liefdadigheid aan te sturen. Gewoon met de pet rondgaan!

12 juni 2025
Diefstal van een vrachtwagen vol dure drank;  De Canadese politie rolde de boeven meteen op.
11 juni 2025
Het toerisme begint nu ook last te krijgen;  Minder bezoekers uit de VS in Canada.
10 juni 2025
Zomaar een helemaal nieuwe school geopend; Dat hoor je toch niet vaak in Canada, tegenwoordig.
9 juni 2025
Wat een beroep: douane-expediteur; Die hebben het nu ontzettend druk; meer mensen nodig.
8 juni 2025
De nieuwe vluchtelingenwet in Canada; Voor niemand zal de situatie er beter op worden.
7 juni 2025
Als je een ziekenhuis wilt bouwen ... Dan moet je toch proberen het goed te doen?
6 juni 2025
Bezoek aan "Six Nations"; Een aantal Canadese dorpjes, zou je zeggen?
5 juni 2025
Naar de VS met korting; Links en rechts kun je daar ineens veel voordeliger terecht.
4 juni 2025
Autorijden met drank op; Ook in Canada is dit af en toe een naar probleem.
3 juni 2025
Een conferentie in Canada; Juist omdat het buurland zo ongastvrij lijkt.
Meer posts