De nieuwste ontwikkelingen met e-auto's;
Ook in Canada is het ingewikkelder dan je zou denken.

Ook in Canada moet de bevolking aan de elektrische auto en daar hebben we het al een tijdje niet over gehad. Hoe gaat het met de omschakeling en waar vind je in Canada de meeste e-auto’s?
Het gaat vrij langzaam in Canada met de overstap naar e-auto’s; althans ongeveer half zo snel als in Europa, waar er gigantische overheidstoeslagen zijn betaald om de mensen maar uit hun benzine- en dieselauto’s te krijgen. Inmiddels is ongeveer 17% van de verkochte nieuwe auto’s in Canada er een in de elektrische categorie. Overigens rekent men daar in Canada ook de stekkerhybride wagens bij, wat in Europa een andere categorie is.
Er zijn uiteraard verschillende redenen te vinden waarom de overschakeling naar elektrische auto’s zo langzaam gaat in Canada. Inderdaad speelt het subsidiebeleid daar een belangrijke rol in. De laatste jaren hebben de overheden de subsidies afgebouwd en waar dat gebeurt, zie je meteen een flinke terugval in de verkoop van de toch al duurdere elektrische wagens.
Een ander punt is beschikbaarheid. In grote delen van Canada zijn er gewoon geen elektrische auto’s te koop – of althans niet op redelijke afstand. Waar er geen dealers zijn, zullen er ook geen verkocht worden, zo eenvoudig is het vaak.
Maar ook dealers in de afgelegen gebieden houden de boot af. Om elektrische auto’s te verkopen en onderhouden moet er flink geïnvesteerd worden in een dealerbedrijf. Als er daarvoor dan eigenlijk geen klanten zouden komen, dan zal de dealer aarzelen om mee te doen.
Ook is de openbare laadinfrastructuur niet best in Canada. Wie niet thuis kan laden, die kan lelijk komen vast te lopen. Ook hier geldt weer dat het vooral buiten de stedelijke gebieden erg lastig zal wezen om een werkende laadpaal te vinden. En vastlopen met een e-auto, dat wil iedereen graag voorkomen.
Een ander punt blijft dat Canadezen, over het algemeen, erg behoudend zijn. De goede, oude, vertrouwde techniek van de benzineauto, daar is men mee bekend. Die nieuwe fratsen met die gekke, moderne e-auto’s, dat levert alleen maar vooroordelen op. Die zouden niet goed zijn in het koude Canadese klimaat. Je kunt er geen lange reizen mee maken. De latere tweedehandswaarde is onbekend. En een e-auto klinkt helemaal niet als een “echte” auto. En ruikt er ook niet naar.
Opvallend is dan ook dat vrijwel alle verkochte e-auto’s in Canada uitkomen in de buitenwijken van de grootste steden: Toronto, Montreal en Vancouver. Daar zie je aanzienlijke percentages van deze wagens, maar niet in de stadskern, waar laden een probleem zou wezen. In de “suburbs” is het juist vrij gemakkelijk om een privé laadinstallatie neer te zetten.
Wie eens een proefrit wil maken in een elektrische auto, die kan terecht bij haast alle dealers in de stedelijke gebieden. Dat ligt heel anders op afgelegen plekken. Daar word je haast aangekeken of je iets heel erg raars wilde. En weinig mensen zullen een e-auto komen zonder er eerst een goed in te hebben proefgereden.
Helaas speelt ook wel mee dat het Trump-regime pro-benzine is en daardoor anti-elektro. Dat is een ander land waar Canadezen weinig mee te maken willen hebben, maar het speelt toch wel door.