Waarom echt goedkoop vliegen niet kan in Canada.


De tarieven zijn aanzienlijk en worden nog hoger, zo lijkt het.

Als je ergens naartoe moet in Canada, dan kun je zelf rijden - maar dat is vaak te ver. Eigenlijk de enige mogelijkheid is om het vliegtuig te pakken. En da's knap kostbaar.


Wie gewend is goedkope vluchten te boeken door middel van de bekende Europese "low-cost" maatschappijen, die zal het zonder moeten doen in Canada. Er zijn weinig luchtvaartmaatschappijen in Canada en die er zijn houden elkaar heel goed in de gaten. Verdacht goed, zouden critici er snel bij zeggen want het lijkt vaak op afgesproken werk.


De Canadese luchtvaartbedrijven zeggen schaapachtig dat ze er ook niets aan kunnen doen. Het land is dunbevolkt en daardoor zou vliegen minder verdienstelijk zijn, waardoor de tarieven wel omhoog moeten om een redelijk bedrijfsresultaat te behalen.


Ook wijst men al snel naar het vaak barre klimaat in Canada, wat op verschillende manieren veel extra kosten met zich brengt om de boel draaiende te houden. Of in het geval van een volledige onderbreking, om alles weer op te starten.


Wat zeker ook meespeelt zijn de hoge heffingen en belastingen. Elke luchthaven komt men aanzienlijke toeslagen, zogezegd om de infrastructuur te verbeteren - nog afgezien van de flinke landingsrechten. Dan zijn er vervolgens de heffingen van de overheid voor veiligheid, navigatie en wie weet wat. Uiteraard wordt er op alles dan ook nog weer eens flink omzetbelasting gezet.


En toch is het gewoon het gebrek aan concurrentie dat de tarieven hoog lijkt te houden. Eigenlijk zijn er maar twee maatschappijen en die weten precies wat de ander doet. Afgezien van enkele regionale maatschappijtjes is de koek niet alleen dun maar ook heel behoorlijk afgeschermd.


Met de trein gaan is in Canada zo goed als onmogelijk. Er zijn er haast geen en die er zijn rijden langzaam en op de meest onmogelijke tijden. Die zijn meer voor toeristen gedacht - en daar zijn de tarieven dan ook naar: eveneens gigantisch hoog. Een enkeling gaat per intercitybus maar die rijden ook eigenlijk alleen maar op de meest lucratieve trajecten.


Reizen in Canada is niet echt een lolletje en het is nog peperduur ook. Het kringetje is dan rond: hoge prijzen, weinig reizigers, nog hogere prijzen, nog minder reizigers.

23 oktober 2025
Wat er gebeurt als de vakbonden de baas blijven;  De posterijen houden het land al lang in de greep.
15 oktober 2025
Met de stadsbus, in Canada; Je weet niet wat je meemaakt. Ontwikkelingsland?
14 oktober 2025
Probeer eens een huis te huren - moeilijk genoeg; Maar als je kinderen hebt, haast onmogelijk tegenwoordig.
11 oktober 2025
Moet je je om kleding bekommeren in Canada? Dat ligt eraan. Wil je doen zoals de meeste Canadezen?
8 oktober 2025
Hoe noem je het eigenlijk: emigreren of immigreren? Leuke vraag toch? Maar hoe zit het nu eigenlijk?
4 oktober 2025
Is dat nu zo'n moeilijke keuze? VS of Canada? Voor sommigen wel, voor de meesten juist helemaal niet.
1 oktober 2025
Immigreren in Canada om in de bouw te werken; Zo vangt het land het tekort aan werkkrachten wel op.
28 september 2025
Verse groente, vers fruit en vers brood in Canada; Wat blijkt: die zijn vaak helemaal niet eens vers ...
27 september 2025
Een hele lijst van verboden onderwerpen;  In Canada is die lijst eigenlijk best lang.
25 september 2025
Beloopbaarheid, wat moet een Canadees daarmee? Vertaald: walkability - leg met maar eens snel uit.
Meer posts